sommarlov blev vinterskor

Det regnar och imorgon är det sommarlov. Det gjorde det många skolavslutningar. Man gick och huttrade i sina vita sandaler från Wedins. Den blå klänningen som mamma sytt i tunnaste fladdrigaste tyg var ju bestämt att man skulle ha. Den lilla fula koftan skulle hänga över axlarna men man kände sig inte fin i den så man hade den inte på sig ändå. Och håret, hur hade jag håret? Jag har ju inga minnen från att jag brytt mig om det över huvudtaget förrän gymnasiet. Det är inte okej med min friss. Och det är absolut inte okej att klippa det kort och låta det växa ut som det vill utan en trädgårdsmästare som fixat till en. Jag har alltid fått se ut som jag vill. Det har liksom inte varit värt fighten förstår jag i efterhand att dom tänkt hemma. Så har det fortsatt. På gymnasietiden ser jag nu att jag såg ut som en trasa. En äcklig också. Inte en snygg ny rosa med mönster. Nej en sunkig trasig utan sulor på skorna. Mammas besvikelse när jag gång på gång traskade i väg i gamla tygskor på vintern och lät de praktiska kängorna stå kvar i hallen. Jag har växt upp med praktiska kängor på vintern. Och jag hatade dom. Johanna hade likadana. Snören som skulle viras och knytas så man var tvngen att förbereda sig gärna fem minuter innan resten skulle ut. Och 7 cm längre blev man av den varma och goa sulan. Vilket meck. För att vara lite varm. Men nu har jag gått tillbaka. Varm om fötterna, fy fabian vad skönt det är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0